Oficjalna strona PSP nr 11 w Radomiu


Historia szko造

Pierwsze informacje dotycz帷e Szko造 Powszechnej im. Adama Jerzego Czartoryskiego w Radomiu pochodz z roku 1921. Ponad to, i by豉 to szko豉 7-klasowa nie uda這 nam si odszuka wi璚ej danych.
Szko豉 Podstawowa nr 2 nosz帷a imi Adama Jerzego Czartoryskiego zosta豉 po okupacji w 1945 r. przeniesiona do budynku czynszowego mieszcz帷ego si przy ulicy 疾romskiego. Pocz徠kowo zajmowa豉 5 ma造ch sal szkolnych na II pi皻rze. Kierowniczk szko造 by豉 p. Stanis豉wa Kowalczyk. W 1949 r. szko豉 przekszta販i豉 si z 瞠雟kiej w koedukacyjn. W roku szkolnym 1957-58 w szkole uczy這 si 386 uczni闚. Szko豉 pozyskuj帷 prywatne mieszkania rozszerza豉 sw鎩 lokal. Ju w roku 1961 -62 nauk pobiera這 526 uczni闚.
W czerwcu 1967 r. w 砰ciu Radomskim ukaza si artyku zatytu這wany "Warunki kiepskie, praca na medal". Mimo bardzo trudnych warunk闚 lokalowych praca nauczycieli zosta豉 oceniona bardzo wysoko.
Rok szkolny 1970-71 by ostatnim rokiem nauki w budynku przy ulicy 疾romskiego. W zwi您ku z likwidacj szko造 uczniowie wraz z nauczycielami zostali rozes豉ni do okolicznych szk馧 i po瞠gnani przez 闚czesn kierowniczk p. Aniel Paw這wsk. W roku szkolnym 1975-76 powsta豉 na "Ustroniu" nowa szko豉 podstawowa, kt鏎a zosta豉 oznaczona numerem 2. Kolejnymi Dyrektorami byli: p. Zygmunt, p. Genowefa Treter i p. Andrzej Pietrzyk. Szko豉 wychowa豉 wielu olimpijczyk闚 i wypracowa豉 swoj tradycj. We wrze郾iu 1999 r., po wej軼iu w 篡cie reformy edukacji, powsta Zesp馧 Szk馧 Og鏊nokszta販帷ych, kt鏎ego Dyrektorem zosta Stan, p. Andrzej Zieli雟ki. p. Janusz Wieczorek豉 p. Ewa 安idzikowska. Od 2001 r. szko豉 funkcjonuje jako Publiczne Nr Gimnazjum nr 2. Od 2011r. dyrektorem szko造 zosta p. S豉womir Kapusta. Nast瘼nie w 2016r. dyrektorem zosta豉 p. Ewa Izydorska. Od roku 2017 Publiczne Gimnazjum nr 2 w Radomiu po wej軼iu kolejnej reformy edukacji przekszta販i這 sie w plac闚ke o nazwie: Publiczna Szko豉 Podstawowa nr 11 im. Adama Jerzego Czartoryskiego w Radomiu

Nasz patron - Adam Jerzy Czartoryski
Nasz patron

Urodzi si 14 stycznia 1770 roku w Warszawie, a zmar 15 lipca 1861 roku w Montfermeil pod Pary瞠m. Przyszed na 鈍iat jako spadkobierca jednej z najbogatszych i najbardziej wp造wowych rodzin magnackich w Rzeczypospolitej, przed kt鏎ym wszystkie szczeble kariery politycznej w pa雟twie mia造 sta otworem. Dope軟i swoje d逝gie 篡cie jako tu豉cz, 郾i帷y o powrocie do ojczyzny, kt鏎ej wolno軼i nie doczeka, mimo 瞠 tak niez這mnie o ni zabiega. Jego m這do嗆 przypad豉 na najwi瘯szy dramat pa雟twa polskiego. Rozbiory i w konsekwencji utrat niepodleg這軼i. M這dy ksi捫 jak wielu zszokowanych Polak闚 pora穎ny zosta pot璕 zaborc闚 i bezsilno軼i w豉snej ojczyzny. Rozpocz掖 dzia豉lno嗆 polityczn, kt鏎 uzna za jedyne mo磧iwe rozwi您anie dla zniewolonego kraju w tym czasie. Chcia za wszelk cen zapewni Polakom jak najwi瘯sz samodzielno嗆, prawo do decydowania o rozwoju w豉snej gospodarki, kultury, do zachowania to窺amo軼i narodowej. Dlatego na Kongresie Wiede雟kim popiera utworzenie Kr鏊estwa Polskiego. Wykorzystuj帷 osobiste wp造wy na dworze carskim zabiega o konstytucj daj帷 Polakom szerok autonomi i swobody narodowe. Wielkie s jego osobiste zas逝gi na polu rozwoju polskiej o鈍iaty. Jako kurator wile雟kiego okr璕u naukowego w latach 1803 - 1824 podni鏀 upadaj帷 Akademi Wile雟k przekszta販aj帷 j w uniwersytet przoduj帷y w ca造m cesarstwie. Rozwin掖 szkolnictwo 鈔ednie i pocz徠kowe z polskiem j瞛ykiem wyk豉dowym. Reform polskiej o鈍iaty opar na wzorach Komisji Edukacji Narodowej, kt鏎ej idee i postanowienia do dzisiaj tak bardzo cenimy. Jako polityk by konserwatyst. Ceni tradycj, poszanowanie praw, niech皻nie odnosi si do przemocy w walce o swoje nawet s逝szne przekonania. Niejednokrotnie apelowa do cara o postawienie tamy antykonstytucyjnym posuni璚iom w Kr鏊estwie. Usi這wa zainteresowa zachodnioeuropejsk opini publiczn sprawami polskimi i mobilizowa j przeciw takiej polityce zaborc闚. Niestety bezskutecznie. Popad w nie豉sk u cara. Zosta odsuni皻y od wp造wu na w豉dz w Kr鏊estwie i wycofa si z 篡cia politycznego.
Powr鏂i na aren polityczn w okresie Powstania Listopadowego, kiedy Sejm zbuntowanego Kr鏊estwa Polskiego postawi go na czele pi璚ioosobowego powsta鎍zego Rz康u Narodowego. Ca造 sw鎩 autorytet zaanga穎wa w namawianie mocarstw zachodnich do interwencji przeciwko zaborcom i wspomo瞠nia walcz帷ych o s逝szn spraw Polak闚. Mimo sympatii dla Polak闚 spo貫cze雟tw wielu kraj闚 Europy, ich rz康y nie chcia造 si miesza w jak wtedy uwa瘸li "wewn皻rzne sprawy" naszych zaborc闚, zw豉szcza Rosji. Dope軟i si wi璚 kolejny dramat Polski - Powstanie Listopadowe zako鎍zy這 si kl瘰k, a na tysi帷e Polak闚 spad造 carskie represje. Na Adama Jerzego Czartoryskiego r闚nie. Skonfiskowano mu ca造 maj徠ek, a jego samego zaocznie skazano na kar 鄉ierci. Czy mo瞠 by wi瘯szy upadek dla polityka, arystokraty, cz這wieka? Ilu s豉wnych ludzi wtedy i dzisiaj si璕n窸oby po kompromis, zapar這 si swoich pogl康闚, ratowa這 swoj egzystencj. Ale on by konsekwentny w swoim pos豉nnictwie. W ca貫j pe軟i zachowa godno嗆 wielkiego m篹a stanu, patrioty i cz這wieka. Nie wiedzia czy na pewno uratuje 篡cie, czy kiedykolwiek odzyska maj徠ek. Mimo to uda si wraz z innymi na dozgonn tu豉czk, aby z obcego kraju walczy o woln ojczyzn. Na emigracji we Francji robi to co potrafi najlepiej, co by這 zgodne z jego przekonaniami. Zabiega o poparcie dla sprawy polskiej w ca貫j Europie i wspiera kultur i nauk polsk, aby nigdy nie zgin窸y. Stan掖 na czele konserwatywnego ugrupowania emigracyjnego nazwanego Hotel Lambert. Pozyska do wsp馧pracy wielu by造ch powsta鎍闚 oraz znaczn cz窷 literat闚 i artyst闚, kt鏎ym hojnie udziela pomocy i poparcia. Sprawowa mecenat nad kultur i nauk polsk: zak豉da towarzystwa literackie, naukowe, pedagogiczne i dobroczynne. Mi璠zy innymi by Prezesem Towarzystwa Historyczno-Literackiego i wsp馧za這篡cielem Biblioteki Polskiej w Pary簑. Sam napisa wiele pism politycznych, rozpraw, wierszy i poemat闚 m. in. "Bard Polski", "Pow您ki" oraz s豉wne "Pami皻niki ksi璚ia Adama Jerzego Czartoryskiego". Co wi璚 my dzisiaj, obywatele niepodleg貫j, suwerennej Polski, m這dzi ludzie u progu XXI wieku, uczniowie gimnazjum mo瞠my z tego dorobku wykorzysta? Co dostrzegli鄉y w jego 篡ciu i dzia豉lno軼i tak cennego, 瞠 zdecydowali鄉y si aby zosta patronem naszej szko造, 瞠 b璠zie obecny nie tylko w jej nazwie i na sztandarze, ale przede wszystkim w naszych codziennych szkolnych dokonaniach? Ot騜 dostrzegli鄉y w nim godnego do na郵adowania, wykszta販onego, m康rego, bezkompromisowego, oddanego swojej ojczy幡ie, niez這mnie walcz帷ego o jej dobro, dbaj帷ego o ochron najcenniejszego skarbu Polak闚 - to窺amo軼i narodowej - cz這wieka. Swoj postaw Adam Jerzy Czartoryski udowodni wszystkim pokoleniom, 瞠 nie orientacja polityczna, czy wielka kariera urz璠nicza, ale prawdziwa ch耩 s逝瞠nia ojczy幡ie czyni z cz這wieka wielkiego patriot. 疾 w ka盥ej sytuacji mo積a dba o kultur i nauk polsk, bo z jej rozwoju bior si m康rzy obywatele. 疾 jeste鄉y nierozerwaln cz窷ci rodziny europejskich pa雟tw dokonaniami naszych przodk闚 i nasz wsp馧czesna prac. Chcemy szanowa polsk tradycj, bo ona jest 廝鏚貫m naszej dumy narodowej. Chcemy rzetelnie si uczy i pracowa, 瞠by w przysz這軼i Polsk dla innych i dla siebie coraz pi瘯niej rozwija i m康rze ni rz康zi. Chcemy, aby ucze gimnazjum Czartoryskiego zas逝篡 na taki szacunek w przysz這軼i, jakim Adam Jerzy Czartoryski cieszy si w przesz這軼i.

Filmy

O nas

nasza szko豉 korzysta r闚nie z takich form prezentacji jak poni瞠j: